مسجد جامع میبد شامل بخشهایی همچون گنبدخانه، چندین شبستان، ایوان، چندین ورودی، هشتی، مسجد حسنعلی، مسجد امام حسن (ع) و بخشهای دیگر میشود. به گفته حسن دشتی، مالک کنونی آن، عمارت در زمان جنگ جهانی دوم توسط زرتشتیان خریداری شده و سالها از آن آن ها بوده است و پیش از انقلاب دشتی آنرا از زرتشتیان خریده است. دردوران پیش از اسلام درمکان کنونی مسجد جامع، احتمالاً آتشکده ساسانی برپا بوده که تادوران پس ازاسلام نیزدوام داشته است. این میدان در دوره ی شاه عباس اول توسعه و گسترش یافته و به شکل کنونی خود در آمد. یکی از این اماکن تاریخی، حمام های سنتی هستند که در بیشتر شهرهای قدیمی ایران زمین به وفور یافت میشوند. محیط تنه این درخت در روی زمین یازده و نیم متر است و بلندای آن بین ۲۵ تا ۲۸ متر برآورد شدهاست. پس در اولین فرصت برای تماشای این کاخ باشکوه از هتل بیرون بروید. بقعه را از بیرون به شکل یک چهار ضلعی می بینید که به ۸ ضلعی تبدیل شده و در هر ۴ ضلع آن گوشواره وجود دارد. رنگ قهوه ای متمایل به زرد و وجود لکه های تیره کوچک و خارهای تیز پراکنده بر روی بدن، نشانه های یک نوع ماهی به نام جوجه تیغی ماهی خالدار است که رفتاری شبیه به جوجه تیغی دارد. هشت بهشت مانند کاخ چهلستون پلانی برون گرا و 8 گوشه دارد که اتاق های داخلی آن نا متقارن است؛ ولی در نمای خارجی متقارن به چشم متقارن دیده می شوند .

Free photo square of vintage building شاه عباس اول در میان آن کوشکی بنا کرد که هسته نخستین کاخ چهل ستون بود و تالار میانی کاخ و غرفه های چهار گوشه آن را شامل می شد. با این حال، این مسجد تنها متعلق به دوره تیموریان نبوده، بلکه در یک بازه ۱۰۰ ساله و شامل سه دوره گوناگون بنا گردیده است. نمایی از گنبد و بخشی از ایوان مسجد جمعه یزد؛ ایوان بزرگ، غرفه ها، گوشوار ها، بزوار ها، رواق ها و طنبی های آن همه در حد زیبایی است و معماری باشکوه پارتی را با همه جلال و احتشام و نغزی و ریزه کاری اش به یاد می آورد؛ قوس های جناغی خوش اندامش که تناسب 4 و 3 دارد در عین نغزی، ژرف نگری معمار ایرانی را در استواری بنا نشان می دهد؛ روشنایی گنبد با وضع طاقچه های گچ اندود در برابر روزن های مشبک به نحوی شاعرانه تامین شده است. بخشی به مساحت ۱۱۷۰ مترمربع در باغ گل ها اصفهان وجود دارد که در آن بیش از ۱۳۰ گونه از انواع گیاهان دارویی و خوراکی کشت شده است. وجود استخر، فروشگاه های سوغاتی، رستوران ها و کافه های متنوع، فضای سبز دل انگیز، کافی نت و سالن های برگزاری مراسم های مختلف فقط بخشی از امکانات و خدمات مهمانسرای عباسی است که بی تردید لحظاتی فرحبخش را برای شما ایجاد خواهند کرد. سی و سه پل در زمان شکل گیری و توسعه اصفهان، یکی از محورهای اصلی ارتباطی در شهر بوده است و چهار باغ عباسی را به چهار باغ بالا و محله جلفا متصل میکند. زیباییهای این میدان چشم هر بینندهای را خیره میکند و منظره آن با نورپردازیهای شبانه شگفتانگیز و رویایی است. رفته رفته با ورود دین زرتشت، نظرها به سمت الههای سرخ رنگ و گرما بخش کشیده شد. این حمام نه از مصالحی مانند چوب و گچ و خشت بلکه از ملات آهکی و سنگ و آجر ساخته شده است تا در برابر رطوبت و عوامل شیمیایی محفوظ بماند و برای حفظ گرما و حرارت، حمام را در ترازی پائینتر از ساختمانها و راههای اطراف ساختهاند.

طرح و بسیاری از اجزاءاصلی ساختمان این مسجد نه تنها هرگز از بین نرفت، بلکه اساستوسعه و تغییر شکل و تحولات معماری و تزئینی مسجد جامعاصفهان را در طی مدتی قریب به 12 قرن تشکیل داد. منارجنبان یزد در مسجد جامع خرانق واقع شده و ۳ طبقه دارد. در پشت در تالا آینه، بخش شاه نشین وجود دارد که سقف آن پوشیده از آینه های ریز و کوچک است. همچنین حوضی مسی در وسط این ایوان قرار گرفته که هم برای آب رسانی به طبقههای بالایی ساخته شده و بوده و هم وجود این آب باعث میشده تا هوای ایوان خنک و مرطوب بماند. طول این شاخه ۷۲ کیلومتر است. بافت تاریخی یزد از منظر طراحی و معماری شهری و خانهها دارای ویژگی هایی است که بقا و منظر آن را در طول تاریخ اعتلا بخشیده است. گنبد این مسجد دو پوسته و دو لایه است و بر روی آن پر از کتیبههایی با نامهای خدا و آیات قرآن قرار دارد. گنبد کلیسا با چهار قوس به چهار ستون بزرگ متصل به دیوارهای شمالی و جنوبی بنا تکیه کرده و در سمت غربی کلیسا و در قسمت جلوی ورودی اصلی ایوانی دو طبقه قرار دارد و در بالای آن ناقوس خانه کلیسا که در سال ۱۸۹۷ میلادی بنا شده، قرار گرفته است. در شهر یزد نیز همچون بسیاری از شهرهای تاریخی ایران بازاری به مسگرها اختصاص دارد که از عصر تیموریان (قرن نهم ق.ه) تا به حال همچنان دستنخورده باقیمانده است. اگر دوست دارید تا به ماجراجویی و حتی عکاسی کردن حرفهای بپردازید، این شهر کویری میتواند گزینهی خوبی باشد.

است. معدن های با ارزشی مانند معدن سنگ آهن چادرملو، اورانیم ساغند، باریت، روی و گرانیت نیز در این روستا وجود دارند. از این جهت برای ورود به حمام از دالانی عمیق با پلههای قطور باید گذشت. هر یک از این چهار قسمت به نوبه خود به چهار قسمت دیگر با گذرگاههای متقاطع تقسیم میشد و بر اساس مساحت باغ این تقسیمبندی تا حد امکان ادامه پیدا میکرد. پرسنل این مجتمع اقامتی که در کار خود حرفهای عمل میکنند، با رفتار خوبشان خاطرهای خوش از اقامت در هتل سنتی هومان را برایتان خلق میکنند و موجب میشود تا دوباره به آنجا برگردید. هتل سنتی هومان دسترسی بسیار راحتی به فرودگاه شهید صدوقی یزد، ایستگاه راهآهن و حتی ترمینال مسافربری دارد و به آسانی میتوانید خود را به آنجا برسانید. این بازار، با ۲۷۴ متر طول، لقب طولانی ترین بازار یزد را نیز دارد. مجموعه خان شامل بازار، میدان، مدرسه و حمام است که درخیابان قیام از محلههای قدیمی یزد قرار دارد. کلیسای بیت لحم که بتقحم مقدس هم نامیده میشود، بلندترین گنبد را در میان کلیساهای جلفا دارد. دیدن شهر تفت و اسلامیه هم در این مسیر خالی از لطف نیست. هدف از این مسئله حفظ آثار تاریخی، همچنین پیادهمدار کردن چهارباغ برای استفاده شهروندان از تسهیلات موجود در این گذرگاه بود. این قنات در سال ۸۴ در فهرست آثار ملی کشور به ثبت رسیده است. حکومت صفوی با توجه به سنت های پیشینیان، سازماندهی، راه اندازی به وجود آوردن تاسیسات و تجهیزات را بر عهده داشت، به طور کلی این سیاست را از حکومت ساسانیان الگو برداری کردند. بنایی در شهر یزد با دو نام متفاوت وجود دارد که نشانگر کاربرد دوگانه ی این بنای ارزشمند تاریخی می باشد. نقش حضرت آدم و حوا و داستان میوه ممنوعه در گنبد بزرگ کلیسا کشیده شده و در ضلع شمالی کلیسا نقاشیهای مربوط به بهشت و دوزخ وجود دارد.

کافی شاپ هتل نیز با ظرفیت 20 نفر در پشت بام قرار دارد. در مرحلهٔ سوم ساختمان برجی شکل کاخ با اضافه نمودن آخرین طبقه (معروف به سالن موسیقی) تکمیل شد. بعد از عبور از فضایی طویل که به «میاندر» معروف است به گرمخانه وارد میشوید. از این راه وارد حمام میشوید، به سربینه آن. وقتی که از خیابان قیام وارد کوچهی لب خندق شدید، یکی از محبوبترین هتلهای یزد یعنی هتل سنتی هومان رخنمایی میکند و پس از وارد شدن به آن خود را در بنایی قدیمی و تاریخی میبینید که آرامش از در و دیوار آن میبارد. در دل شهر خشتی یزد، کوچه پس کوچههایی باریک ولی با صفا جا خوش کرده که هر گردشگر کنجکاوی را جذب خود میکند و هوش از سرش میبرد. حمام خان با شماره 2406 به ثبت ملی رسیده است. آتشكده زرتشتیان یزد در تاریخ ۲۲ شهریورماه سال ۱۳۷۸ هـ.ش، با شماره ۲۴۳۱ در فهرست آثار ملی ایران به ثبت رسیده است. اشاره نمود. فاصله این هتل تا فرودگاه شهید صدوقی برابر با 11 کیلومتر، تا ترمینال غدیر برابر با 11.6 کیلومتر و تا راه آهن تبریز برابر با 3.5 کیلومتر میباشد. آرامگاه شیخ عبدالصمد در مجاورت مسجد جامع واقع شده و مناره بلند آن از فاصله بسیار هم پیداست. این مسجد در واقع به مرور با یکی شدن مسجد عتیق، مسجد جامع قدیمی و مسجد جامع نو حاصل شده است. در این مطلب قصد داریم به خیابان چهارباغ عباسی اصفهان رفته و شما را با جاذبه های دیدنیش آشنا سازیم.

نام خیابان چهارباغ عباسی به کرار در کتابهای مورخان نام برده شده است. در مورد خیابان چهارباغ باید گفت که پایه آن مربوط به دوره صفوی است. چند قدم که به سمت شمال بروید، سمت راست شما مدرسه چهارباغ به چشم میخورد. این وحدهای اقامتی به تفکیک نوع دارای چشم اندازهای زیبای شهر، باغ مصفا و باغ مهمانسرا می باشند. منطقه زیبا و محافظت شده دره انجیر نیز جزء جذابیت های این روستا و جاهای دیدنی یزد محسوب می شود و محل زندگی حیواناتی مانند کل، بز، میش، قوچ، گربه وحشی، سیاه گوش، یوزپلنگ و هوبره است. حمام خان : حمام خان که قدمت آن به سال ۱۲۱۲ می رسد ، محل استحمام و رفع خستگی و حتی معاشرت بزرگان شهر یزد بوده و از این جهت به حمام خان مشهور است. در قدیم مردم با اهداف گوناگونی به حمام میرفتند؛ آنها از حمام با اهدافی مثل گذراندن اوقات فراغت، گپ زدن، معاشرت با دیگران، استراحت، راز و نیاز با خداوند و حتی حل مشکلات خود با پا درمیانی اطرافیان استفاده میکردند و اگر هم فرصتی پیدا میشد به استحمام میپرداختند. حمامها در قدیم علاوه بر اینکه محل استحمام بوده، محلی برای ملاقاتهای عمومی، گفتوگوهای خصوصی و تبادل اطلاعات نیز بوده است. طبقه چهارم، محل سکونت ساکنان خانه کلاهدوزها بوده که در عصر قاجار توسط یکی از تجار معروف به نام سید علی اکبر کلاهدوز ساخته شده و اکنون در تصرف سازمان آب یزد است.

دو سکو از سکوهای این سربینه بزرگتر است که به شاهنشین معروف است. این شهر به نام شهر بادگیر، شهر دوچرخه ها و شهر شیرینی نیز مشهور است و در سال ۹۶ در فهرست میراث جهانی یونسکو ثبت شده است. معماری باشکوه و طاق های بی نظیر و هندسی بازار خان یزد، شهرت جهانی دارند. به جز قنات های یزد سایر استانها از جمله فارس، اصفهان، خراسان، ری، کرمان، مرکزی، ورامین و غیره نیز از این روش برای برداشت آب استفاده میکنند. یکی از این عمارت های تاریخی، خانه دهدشتی اصفهان است که به دلیل معماری منحصربفرد و فضای آرام بخشی، هر بیننده ای را شیفته خود می کند. بعضی اشیاء قدیمی متعلق به دوره های گوناگون تاریخی در این موزه در معرض دید عموم قرار گرفته اند، از جمله وسایل مخصوص حفر قنات، تقسیم آب و بعضی اسناد ازدواج که در آن ها از آب بعنوان مهریه یاد شده است. موزه در پنج طبقه مجزا طراحی شده است . در پشت این اتاق ها، اتاق های دیگری که مختص به کارهای خدماتی میباشد قرار گرفته است. سی و سه پل طولانیترین پل ساخته شده بر روی زاینده رود میباشد. 10.موزه آیینه و روشنایی : عمارت قصر آیینه اولین و تنها موزه روشنایی در ایران به شمار می رود. برخی اشیاء قدیمی متعلق به دوره های مختلف تاریخی در این موزه در معرض دید عموم قرار گرفته اند، از جمله وسایل مخصوص حفر قنات، تقسیم آب و برخی اسناد ازدواج که در آنها از آب به عنوان مهریه یاد شده است. این حمام، هم اینک به عنوان رستوران سنتی نیز استفاده می شود که میتوانید بعنوان پیشنهاد، ناهار را در این رستوران که یکی از بهترین رستوران های سنتی یزد است، صرف کنید.

هر یک از چهار دیوار تالار مرکزی چهلستون اصفهان دارای دیوارنگارههایی است که نمونهای از بهترین تزیینات وابسته به معماری در ایران به شمار میرود. این عمارت زیبا که از جاهای دیدنی یزد محسوب میشود به دلیل کم توجهی و بارش شدید باران در سال های بعد از انقلاب، ویران شده و تنها دیوار باغ، حوضی در وسط تالار و چند اتاق از آن بر جای مانده است. مکان های دیدنی روستای خرانق، شامل تعداد قابل توجهی از بناها و دیدنی ها همچون قلعه خرانق، کاروانسرای خرانق، بقعه مشهدک، پل خرانق، مزار بابا خادم و … حمام خان یزد، که از جاهای دیدنی یزد محسوب میشود، مخصوص بزرگان شهر بوده است و سرشار از المان های معماری دوره ناصرالدین شاه است. بقعه دوازده امامی که در چند قدمی زندان اسکندر است، یکی از جاهای دیدنی یزد و دومین گنبد شناسنامه دار ایران است. چرا مدرسه ضیائیه را به زندان اسکندر میشناسند؟ گفته می شود نام زندان اسکندر در نتیجه ی آمدن گروهی از تبعیدیان اسکندر مقدونی به یزد بوجود آمد و البته عوامل دیگری مانند ویژگی های اقلیمی، دور افتادگی یزد از مراکز بزرگ و پر رفت و آمد در گذشته بر شهرت بیشتر این نام افزوده اند. این عمارت دو طبقه بوده و زیرزمین ندارد و حوضی در وسط آن قرار داشته که آب قنات رحمت آباد که از زیر این عمارت می گذشته به درون حوض می ریخته است. این حمام در سال ۱۱۷۰، بنا می شود که ۳۰ سال بعد، حدود سال های ۱۲۰۰ مورد بازسازی قرار می گیرد. وجود یک محراب به سبک مسجد ایاصوفیه استانبول مشخص میکند این بنا به عنوان یک مسجد ساخته شده و کاربرد داشته است.